Så väljer du rätt e-faktureringspartner till din programvara – hur hittar man ”den rätta”?

2 min read | 19.2.2024

Säljer du ekonomistyrningslösningar eller ERP-system till företag (oavsett storlek) är du väl medveten om hur viktig din produkt är för dina kunders dagliga verksamhet. När nya trender och ny teknik dyker upp varje dag är det alltid en utmaning att behålla sin relevans. Ditt team kämpar säkert redan med att försöka staka ut vägen för kommande kvartal. Att lägga till ytterligare en faktor, som e-fakturering, kan kännas skrämmande – men tänk om det fanns ett sätt att utveckla tjänsterna utan att teamets arbetsbörda växer?

Det är här tredjepartslösningar kommer in i bilden. Rätt e-faktureringslösning kan integreras smidigt i din programvara och ge kunderna och deras verksamhet den effektivitet och säkerhet de behöver. Men hur ska man kunna välja rätt bland alla alternativ på marknaden? Låt oss gå igenom processen tillsammans. 

Varför e-fakturering?

Genom att integrera e-fakturering i din programvara får du mer än bara en ny funktion. Du kan se den som ett kraftfullt och strategiskt verktyg som transformerar hur dina kunder hanterar sina transaktioner. Jämfört med traditionella faktureringsmetoder minskar e-faktureringen risken för manuella fel, snabbar på betalningscyklerna och sänker driftskostnaderna. Dessutom säkerställer den också att företag följer lagar och standarder, vilket minskar risker relaterade till bristande efterlevnad. Detta låter väl bra?

Att tänka på i jakten på rätt partner

Vid första anblick kan e-faktureringsoperatörer och lösningsleverantörer framstå som likartade. Deras erbjudanden kan också verka misstänkt lika varandra på ytan. Men vilka kritiska faktorer bör du titta närmare på?

Smidig integrering

Du ska leta efter en lösning som enkelt kan integreras i ditt systems arkitektur. Ditt utvecklingsteam ska ha kunskap om de metoder som erbjuds. Kompromissa inte med användarupplevelserna du redan erbjuder – förvänta dig inget annat än högsta kvalitet.

Efterlevnad

Regelverk utvecklas ständigt, och din e-faktureringspartner måste vara en proaktiv aktör som kan upprätthålla och erbjuda inbyggd efterlevnad. Partnerns kunskap och infrastruktur ska fungera som ett skydd för dig, eller kanske framför allt för dina kundföretag mot eventuella negativa konsekvenser av bristande efterlevnad.

Säkerhet

Säkerhet på högsta nivå är inte förhandlingsbart. Leta efter kraftfulla säkerhetsfunktioner och certifikat som garanterar integriteten och konfidentialiteten för dina kunders transaktioner och data.

Skalbarhet

När er egen och kundernas verksamheter växer bör också e-faktureringslösningen kunna hålla samma tempo. Växande volymer ska kunna hanteras utan minsta ansträngning och utan kompromisser med tidigare nämnda faktorer.

Support

Bra support kan vara avgörande. En bra partner erbjuder förstklassig support med kort väntetid redan i integreringsprocessfasen och fortsätter att stötta dig under alla efterkommande steg.

Kostnader kontra värde

Sist men inte minst vill du såklart se till att du får maximalt värde för pengarna. Det finns nog lika många kostnadsmodeller som det finns partner, och de erbjuder allt från månadsavgifter till transaktionsbaserade kostnader. De bästa bidrar inte bara med besparingar utan även med intäktsmöjligheter.

Hitta ”den rätta”

Rätt e-faktureringspartner uppfyller inte bara tekniska krav utan är också engagerad i arbetet att skapa nöjda kunder och långsiktig tillväxt. Beroende på vilket eller vilka länder ni är verksamma i har ni förmodligen en uppsjö av alternativ att välja mellan. 

Svårt att skilja agnarna från vetet? Här är en lista på frågor som kan underlätta:

  1. Vilka funktioner ingår i deras erbjudande? Finns det några ytterligare funktioner utöver att skicka och ta emot fakturor?
  2. Är lösningen anpassningsbar utifrån era kunders behov?
  3. Vilket slags API erbjuds?
  4. Hur fungerar integreringsprocessen?
  5. Erbjuds flexibla och skalbara kostnadsalternativ?
  6. Hur skalas lösningen upp till stöd för tillväxten i din kundbas och kundernas faktureringsvolymer?
  7. Vilka prestandagarantier ges?
  8. Vilka säkerhetsfunktioner finns på plats för att skydda data? Hur hanterar lösningen datasekretess och GDPR?
  9. Har lösningen några säkerhetscertifikat?
  10. Vilken slags support erbjuds under och efter integreringsprocessen?
  11. Hur hanteras e-faktureringsrelaterad kundsupport? 
  12. Hur införlivas partnerfeedback i utvecklingsprocessen?
  13. Hur säkerställs att lösningen bibehåller efterlevnad med både globala och lokala regler och standarder?
  14. Hur hanteras och kommuniceras efterlevnadsrelaterade uppdateringar?
  15. Kan leverantören dela med sig av framgångsberättelser från liknande partnerskap?

Redo att fatta beslut?

Vad bra att du nått fram hit! Nu har du tillräckligt med kött på benen för att kunna fatta ett strategiskt beslut och erbjuda e-fakturering till dina kunder. Kom ihåg att målet är att förse kunderna med en heltäckande, säker och effektiv lösning som inte bara kompletterar ert nuvarande erbjudande utan förbättrar det. Dags att köra igång!

Fast kanske inte för långt …

Vi på Maventa är stolta över att förse över 300 programvarupartner med en infrastruktur för e-fakturering i världsklass som vi anser uppfyller alla upptänkliga krav. Känner du dig redo att ta steget får du gärna kontakta oss.

Taru Kuusisto

Taru Kuusisto works in the Maventa marketing team. She loves crafting insightful content that both informs and engages readers, bridging the gap between complex technologies and everyday business.